سئو اینستاگرام – همه ما این را قبول داریم که اینستاگرام در این سال‌ها فقط یک شبکه اجتماعی برای انتشار عکس و ویدیو نیست. اینستاگرام تبدیل به یک منبع اطلاعاتی بزرگ و همینطور ابزار حرفه‌ای کسب و کار شده است. این یعنی اینستاگرام بخشی از زندگی انسان‌ها شده و قاعدتا بسیاری از «جستجوها» در آن صورت می‌گیرد.

در سال‌های اخیر اینستاگرام به روزرسانی‌های قابل توجهی در قابلیت جستجوی خود انجام داده و در این به روز رسانی‌ها به ارتباط داشتن بیشتر گوگل با پلتفرم اینستاگرام توجه بسیار زیادی شده است.

این به معنای دو چیز است: اول اینکه الگوریتم اینستاگرام تغییر کرده است و مورد دوم اینکه SEO اینستاگرام باید بخشی از استراتژی بازاریابی شما باشد.

 

همه ما با SEO گوگل آشنا هستیم، اما باید به یاد داشته باشیم که شبکه‌های اجتماعی نیز برای پیدا شدن پیج و کانال شما از «توابع جستجو» گسترده‌ای نیز استفاده می‌کنند! با استفاده از این قابلیت‌ها و تاثیرات SEO در اینستاگرام، با بهینه‌سازی نمایه و پست‌های خود راهی عالی برای رشد پیش روی شما قرار دارد.

 

در این مطلب، ما قصد داریم دقیقاً توضیح دهیم که SEO Instagram چیست و چرا مهم است. سپس پنج مرحله برای بهینه‌سازی حساب کاربری و پیج شما برای جستجو ارائه می‌دهیم. که عبارتند از:

– کلمات کلیدی خود را شناسایی کنید.

– KPI خود را شناسایی کنید.

– بیوگرافی خود را بهینه کنید.

– توصیفات پست خود را بهینه کنید.

– متن alt را بنویسید.

 

سئو اینستاگرام چیست؟

سئو اینستاگرام فرآیند بهینه‌سازی محتوای شما به منظور کسب رتبه بالای نمایه شما در نتایج جستجوی اینستاگرام است. یا می‌توان گفتن با دانستن و اجرای دستور العمل‌ها و روش‌های جستجو در اینستاگرام (که به زودی در مورد آنها بحث خواهیم کرد) احتمال کشف پیج شما توسط کاربرانی که در جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما هستند را بهبود می‌بخشد . این یعنی بازدید بیشتر‌، لایک بیشتر و دنبال کنندگان بیشتر!

 

چرا سئو اینستاگرام مهم است؟

سئوی اینستاگرام از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا شما را قادر می‌سازد با افرادی که به طور فعال در جستجوی محتوای مربوط به کسب و کار شما هستند ارتباط برقرار کنید.

به این روش فکر کنید: هر بار که کاربر کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را تایپ می‌کند، شما این فرصت را دارید که تأثیر مثبتی ایجاد کرده و توجه را به نمایه خود (و بعد از آن سایت خود) برسانید. سئو اینستاگرام کلید استفاده از این فرصت‌ها است. کلید درگیر کردن مخاطبان واقعی که احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری زیاد است.

این‌ها همه خوب است‌، اما یک سوال اساسی وجود دارد که باید به آن بپردازیم: آیا مردم واقعاً از اینستاگرام برای تعامل با مشاغل به این روش استفاده می‌کنند؟ آیا واقعاً هدف این است که محتوای خود را بهینه کنید تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید‌؟

بله و بله! آمارها نشان داده، بیش از 200 میلیون کاربر اینستاگرام روزانه از یک نمایه تجاری بازدید می‌کنند. 66٪ این بازدیدها مربوط به کاربرانی است که نمایه‌هایی را که بازدید می‌کنند، دنبال نمی‌کنند! بعلاوه، 60٪ از کل کاربران اینستاگرام می‌گویند که از طریق این سیستم عامل در مورد محصولات جدید اطلاعاتی کسب کرده‌اند.

بدیهی است که بسیاری از افراد اینستاگرام را راهی برای کشف مشاغل جدید‌، برندهای جدید، محصولات جدید و هر چیز جدید دیگری می‌دانند.

 

جستجوی کلمات کلیدی، تنها یکی از چندین روشی است که کاربران می‌توانند کسب و کار جدید را کشف کنند. تبلیغات اینستاگرام هم وجود دارد… تب Explore نیز این کار را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر SEO اینستاگرام همه چیز و پایان کار نیست. اما این تنها راه ارتباط ارگانیک با مشتریانی است که به محتوای کسب و کار شما علاقه فعال نشان می‌دهند. تبلیغات ارگانیک نیستند و شما را با چشم اندازهای فعال ارتباط نمی‌دهند. کشف از طریق برگه Explore امری جذاب است، اما باز هم هیچ عنصری از فعالیت وجود ندارد. در اصل زمانی که یک کلمه جستجو می‌شود، مخاطبی که شما را پیدا می‌کند به کسب و کار یا خدمات شما نیاز دارد. این از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است.

اکنون که فهمیدیم ارزش سئو اینستاگرام چقدر بالاست، در اینجا چهار نکته برای کمک به شما در اجرای موفقیت‌آمیز آن در پیج خود آورده شده است.

 

4 نکته برای موفقیت در سئو اینستاگرام

همانطور که این نکات را مرور می‌کنیم، هدف نهایی را بخاطر داشته باشید: اینکه رتبه نمایه و پستها برای کلمات کلیدی خاص کسب و کار ما در بالاترین سطح ممکن قرار بگیرد.

 

1- کلمات کلیدی خود را شناسایی و اولویت‌بندی کنید

می خواهید برای کدام کلمات کلیدی رتبه کسب کنید؟ این کار را باید با دقت بالا و حوصله کامل انجام دهید.

می‌توانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی خود از ابزارهای تحقیق منظم کلمات کلیدی استفاده کنید، مانند:

wordstream.com/keywords، semrush.com، ahrefs.com

این را بخاطر داشته باشید که آنچه فالوئرهای شما در اینستاگرام جستجو می‌کنند ممکن است دقیقا همان چیزی که در Google جستجو می‌کنند، نباشد!

پس حتما به هشتگ‌هایی که زیر هر پست استفاده می‌کنید دقت نمایید. برای پیدا کردن هشتگ مناسب هم می‌توانید از این سایت‌ها استفاده نمایید:

keywordtool.io/instagram، ingramer.com

 

البته بین کلمات کلیدی متداول و خاص باید تفاوت قائل شد. کلمات اصلی و متداول به طور مکرر جستجو می‌شوند (مثل کلمه عکاسی) که معمولاً نشان دهنده قصد تجاری کمتری در ذهن کاربر هستند. اما کلمات کلیدی تخصصی‌تر و خاص به ندرت جستجو می‌شوند (مثل تجهیزات عکاسی). این نوع کلمات معمولاً نشان دهنده قصد تجاری بالا در ذهن کاربر هستند.

پس اگر فقط به دنبال افزایش بازدید هستید از کلمات متداول استفاده کنید اما اگر به دنبال مخاطب خاص هستید کلمات تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر را به عنوان کلمات کلیدی انتخاب کنید.

ممکن است استدلال کنید که این دو هدف دست به دست هم می دهند – یعنی شما می خواهید برای جذب مشتری بیشتر، بازدید پروفایل خود را افزایش دهید. این یک نکته منطقی است و در طولانی مدت نتیجه بخش است اما همه بهینه‌سازی‌ها از قدرت یکسانی برخوردار نیستند. به همین دلیل تعیین اولویت‌ها بسیار مهم است.

 

یک نکته طلایی: اگر در پیدا کردن کلمات جدید مشکل دارید، کافیست نوار جستجوی اینستاگرام یا گوگل را باز کرده و شروع به تایپ نام یا موضوع کسب و کار خود کنید.

 

  1. برای سنجش تأثیر، KPI ایجاد کنید

یک سوال دیگر وجود دارد که باید قبل از شروع بهینه‌سازی به آن پاسخ دهید: چگونه می خواهید تأثیر سئو اینستاگرام خود را بسنجید؟ اندازه‌گیری تأثیر بخشی اساسی از فرآیند است، زیرا به شما امکان می‌دهد تعیین کنید که کدام بهینه سازی‌ها موفق هستند.

برای اینکه خود را برای رسیدن به هدف تنظیم کنید، برای خود چند شاخص اصلی عملکرد (key performance indicators) ایجاد کنید. چطور؟ با استفاده از Instagram Insights (اطلاعات آماری) می‌توانید KPI‌هایی از این قبیل را ردیابی کنید. ابزار تجزیه و تحلیل اینستاگرام را دست کم نگیرید:

Impressions – تمام بازدیدها

Reach – نرخ مشاهده

Profile visits – تماشای نمایه

Followers – دنبال کنندگان

Website clicks – کلیک وبسایت

هنگامی که بدانید کدام KPI را دنبال می‌کنید، می‌توانید تأثیر ناشی از بهینه‌سازی‌ها را اندازه بگیرید.

 

۳. نمایه خود را بهینه کنید (نام کاربری و بیوگرافی)

اکنون که دانستید که (۱) کدام کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهید و (2) چگونه می‌خواهید فعالیت‌های خود را بررسی کنید، وقت آن است که هم نمایه خود را و هم پست‌ها را بهینه کنید.

 

بهتر است از نمایه شروع کنیم. یادتان هست گفتیم که همه بهینه‌سازی ها از قدرت یکسانی برخوردار نیستند؟ نام کاربری و بیوگرافی شما قدرت زیادی در بهینه‌سازی پیج شما دارند.

نام کاربری باید ساده باشد و تا جایی که می‌توان باید از حروف اضافه و کاراکترهای بی‌مورد دوری کرد. باید به راحتی در ذهن بماند و با کسب و کار شما ارتباط مستقیم داشته باشد.

برای برخی از شما، این ممکن است باعث نگرانی شود. اگر نام تجاری معتبر و درستی ندارید، چه باید کرد؟ خوشبختانه، اینستاگرام به شما امکان می‌دهد بین نام (Name) و نام کاربری (Username) خود تفاوت قائل شوید.

در صورت امکان سعی کنید در نام کاربری خود از کلید واژه مناسبی در کنار برند خود برای کسب و کارتان استفاده نمایید. اما در نام تجاری (Name) فقط نام برند (یا اسم خودتان برای صفحه شخصی) بنویسید.

تمام اطلاعات ارتباطی که مشتری می‌تواند با آنها با شما در تماس باشد را در اینستاگرام و در جای مخصوص خود وارد کنید. در متن Bio خود دقت کنید. مرتب بنویسید و به معرفی کسب و کار خود بپردازید.

 

  1. پست‌ها خود را بهینه کنید (زیرنویس‌ها ، هشتگ‌ها)

به طور کلی، هنگامی که می‌خواهید یک پست را بهینه کنید، باید به نکات زیر توجه بفرمایید:

برای هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی خاص با ارزش بالا، در متن اصلی و ابتدای کپشن از آن استفاده نمایید.

از هشتگ برای تقویت آن کلمه کلیدی و هدف قرار دادن کلمات کلیدی جانبی استفاده کنید.

هرچه توصیف شما کامل‌تر باشد و به صورت منطقی و در جمله‌های درست از کلمات کلیدی استفاده کنید، پست شما برای اینستاگرام بیشتر بهینه می‌شود. در حالی که الگوریتم در حال حاضر فقط از اصطلاحات عمومی پشتیبانی می‌کند، اما هیچ تردیدی در ذهن ما وجود ندارد که با گذشت زمان و پیشرفت بیشتر خیلی از کلمات مهم خواهند شد!

بهتر از هشتگ‌ها در میان متن هم استفاده کنید و سعی کنید حداقل از ۵ هشتگ استفاده نمایید. به این نکته هم توجه کنید که در مصرف هشتگ زیاده‌روی نفرمایید!

 

۵. متن alt را به تصاویر اضافه کنید

متن alt در وبلاگ‌نویسی و سایت بسیار اهمیت دارد. متن جایگزین عکس (Alt text) یکی از فاکتورهای تاثیرگذار برای افزایش رتبه گوگل است و این را هم بدانید که می‌توانید آن را برای تصاویر اینستاگرام خود نیز اضافه کنید. هنگامی که در حال پست کردن عکسی هستید و به صفحه کپشن‌نویسی وارد شده‌اید، از پایین صفحه وارد «Advanced Settings» شده و در قسمت «write alt text» و متن alt خود را اضافه کنید.

این باعث می‌شود پست‌های شما راحت‌تر جستجو شده و سئوی اینستاگرام شما بهینه ‌شود.

 

پس سئو اینستاگرام را جدی بگیرید

سئو اینستاگرام برای همه افرادی که می‌خواهند راحت‌تر پیدا شوند، بازدیدکنندگان را به نمایه یا وب سایت خود بکشانند و تبدیل به مشتری کنند، یک تاکتیک بدون هزینه و با تأثیر بالا است. ممکن است به همان اندازه تبلیغات پولی نتیجه نداشته باشد، اما برای رسیدن به کسب و کاری بهتر نباید از این روش‌ها نیز غافل شد.